آموزش مهارت اول ICDL - کامپیوتر


کامپیوتر چیست !؟
کامپیوتر دستگاهی است که می توانید برنامه ها را برای انجام حوزه وسیعی از وظایف و کار ها ، اجرا نماید. با این وجود کامپیوتر فقط قادر به انجام کار هایی است که شما انجام آن را از او می خواهید و این دستگاه قادر نخواهد بود به سیارات دیگر سفر کند مگر اینکه شما انجام این کار را از اون بخواهید.

اولین کامپیوتر
اولین کامپیوتری که بشر ساخت ABC مخفف Atanasoff Berry Computer نام داشت. این نام بعد از درگذشت مخترعین کامپیوتر که John Vincent Atanasoff و Clifford Berry نام داشتند ، بر روی این کامپیوتر گذاشته شد. این کامپیوتر بین سال های 1937 تا 1942 ساخته شد و هدف از طراحی آن حل معادلات بود. بعد از آن کامپیوتر ها بسیار بزرگتر ، سنگین تر و پیچیده تر شدند و اطلاعات توسط کارت های پانچ شده وارد کامپیتور می شد. به مرور که کامپیوتر ها پیشرفت تر می شدند ، کوچکتر ، سریع تر و قابل اطمینان تر نیز می شدند به طوری که کامپیوتر های امروزی بسیار کوچک تر از کامپیوتر های مورد استفاده در زمان گذشته می باشند.
  
اسامی دیگری برای کامپیوتر ها

- PC
یا میکرو کامپیوتر : یک کامپیوتر معمولا ، PC خوانده می شود. (PC مخفف Personal Computer است). در سال های گذشته بین 1970 تا 1980 به این نوع کامپیوتر ها میکرو کامپیوتر گفته می شد. درست همانند خود کامپیوتر ، نام آن نیز در لغت کوچکتر شده است.

 

- کامپیوتر های رو میزی (Desktop) و کامپیوتر های Laptop : دو نوع اصلی کامپیوتر های PC عبارتند از Desktop و Laptop. کامپیوتر های Desktop همانطور که از نامشان پیداست ، بر روی میز کار قرار می گیرند و از یک جعبه بزرگ ، یک صفحه نمایش ، یک صفحه کلید ، و یک ماوس تشکیل شده اند. کامپیوتر های Laptop خیلی کوچک هستند و طراحی آن ها طوری است که تمامی عناصر مورد نیاز را دز یک بسته کوچک نگهداری می کنند. کامپیوتر های Laptop تا حدودی از کامپیوتر های Desktop گرانقیمت تر هستند.

 

- کامپیوتر های Mainframe : کامپیوتری بزرگ و گرانقیمت که مثلا در سازمان هایی مثل سازمان ناسا (NASA) برای انجام عملیات پیچیده ای مانند فرستادن فضاپیمای Shuttle به فضا مورد استفاده قرار می گیرد. کامپیوتر های Mainframe می توانند به طور همزمان ، چندین برنامه مختلف را اجرا کنند و این امکان را فراهم می کنند که صدها و حتی هزاران نفر به طور همزمان به آن ها متصل شوند.


-
مینی کامپیوتر (Mini Computer) : چیزی بین کامیپوتر های Mainframe و کامپیوتر های معمولی است. این نوع کامپیوتر ها معمولا توسط شرکت های بزرگی چون بانک ها برای روان سازی تحرکات تجاری شرکت مورد استفاده قرار می گیرند.


-
سرور شبکه (Network Server) : این نوع کامپیوتر همانند یک مینی کامپیوتر ، شبکه یک شرکت را کنترل می کنند و امکان دسترسی به فایل های شرکت و بر قراری ارتباط با یکدیگر را برای کارکنان آن شرکت فراهم می آورد.


-
ترمینال گنگ (Dumb) و هوشمند (Intelligent) : یک ترمینال گنگ ، به سرور شبکه متصل است از طریق جنین ترمینالی ، فقط می توانید بر روی سرور اطلاعات بنویسید یا اطلاعاتی را از سرور بخوانید. در چنین ترمینالی نمی توانید هیچ کاری را روی خود کامپیوتر انجام داد و تمام عملیات روی سرور انجام می شود. در یک ترمینال هوشمند علاوه بر عملیات فوق ، می توانید عملیات دیگری را نیز بر روی خود کامپیوتر (ترمینال) انجام دهید. در حال حاظر وقتی یک PC معمولی به شبکه یک شرکت متثل می شود ، نقش یک ترمینال هوشمند را دارا می باشد.

اجزای خارجی یک کامپیوتر
اجرای خارجی یک کامپیوتر شامل این موارد می باشد :

-
واحد اصلی (Base Unit) : جعبه چهار گوشی که تمامی اجزای یک دیگر کامپیوتر به آن متصب می شوند. تمامی اجزایی که موجب عملکرد یک PC می شوند ، در داخل این اجزاء قرار می گیرد.


-
واحد نمایش (VDU) : صفحه نمایش ، مونیتور یا Visual Display Unit (واحد نمایش بصری) قسمتی از کامپیوتر است که اتفاقاتی را که در کامپیوتر انجام می شود و عملیاتی را که خودتان در کامپیوتر انجام می دهید نمایش می دهد. به عنوان مثال می توانید در یک برنامه واژه پرداز ، لغات و حروفی را که تایپ می کنید در صفحه نمایش مشاهده کنید.


-
صفحه کلید (Keyboard) : ابزاری است که به وسیله آن اطلاعات را در کامپیوتر تایپ می کنید.


-
ماوس (Mouse) : ماوس به منظور اشاره کردن و کلیک کردن روی عناصر موجود در صفحه نمایش مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که ماوس را حرکت می دهید یک اشاره گر در صفحه نمایش حرکت می کند.


اجزای داخلی یک کامپیوتر
اجزای داخلی یکی کامپیوتر شامل این موارد می باشد :

- CPU : مخفف Central Processing Unit به معنی واحد پردازش مرکزی ، مغز کامپیوتر است. تمامی تفکرات ، محاسبات و پردازش های لازم در این قسمت انجام می شود. این عنصر با واحد مگاهرتز (MHz) سنجیده می شود. این مقدار برابر با تعداد دفعاتی است که یک سیگنال می تواند در مدت یک ثانیه مدارات کل موجود در CPU را بپیماید یا برابر با تعداد محاسبات ساده ای است که CPU می تواند در طول یک ثانیه انجام دهد. به عنوان مثال اگر سرعت یک CPU برابر با 600 MHz باشد ، این بدان معناست که CPU مذبور قادر است 600 میلیون کار را در یک ثانیه انجام دهد.

 

 

- HDD : مخفف Hard Disk Drive به معنی دیسک سخت ، به منظور ذخیره برنامه ها و اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که فایلی را ذخیره می کنید ، این فایل بر روی هارد دیسک شما ذخیره می شود.

 

 

- RAM : مخفف Read Access Memory قطعه ای است که وظیفه ی آن نگه داری اطلاعات به صورت موقت است تا CPU بتوانید کار خود را بهتر انجام دهد. در واقع به خاطر اختلاف زیاد سرعت بین HDD و CPU از RAM استفاده می شود تا این اختلاف سرعت کاهش یابد.

 


- VGA :
مخفف Video Graphics Array قطعه ای است رابط بین برد اصلی کامپیوتر و مانیتور که وظیفه اصلی آن آماده سازی اطلاعات برای نمایش توسط مانیتور است.


- Mother Board
یا Main Board : به معنی برد مادر که تمامی اجزای کامپیوتر مثل CPU ، VGA ، Ram ، HDD برو روی این برد نصب می شود.


لوازم جانبی کامپیوتر

- فلاپی دیسک ها : فلاپی دیسک ها هنگامی به کار می روند که بخواهید فایل های کوچکی را از یک PC به PC دیگر انتقال دهید. (در حال حاظر این نوع دیسک ها منسوخ شده اند)

 


-
سی دی ها : مخفف Compact Disk که می توانند اطلاعات را تا 500 برابر فلاپی دیسک ها در خود ذخیره کنند.


-
دی وی دی ها : مخفف Digital Versatile Disc نوعه دیگری از CD ها می باشد که قادرند 6 تا 7 برابر یک CD معمولی اطلاعات را در خود نگهداری کنند.


-
چاپگر های لیزری (Laser) : معمولا بزرگ و گراقیمت بوده و شبیه دستگاه فتوکپی کار می کنند. معمولا کیفیت خروجی این نوع چاپگر ها بسیار بالاست.

 

- چاپگر های جوهر افشان (Inkjet) : این نوع چاپگر ها کوچکتر و ارزانتر هستند و ار کارتریج کوچکی برای اسپری کردن جوهر روی کاغذ استفاده می کنند. سرعت آن ها نسبتا پایین تر بوده و کیفیت آن ها نیز خوب است ولی کیفیت و سرعت آن ها به اندازه چاپگر های لیزری نخواهد بود.

 

 

- چاپگر های ماتریس نقطه ای (Dot Matrix/Impact) : نوع قدیمی چاپگر ها که برای چاپ از یک نوار جوهر (Ribbon) و یک نوک (Head) چاپ استفاده می کردند. عملکرد آن ها بسیار شبیه دستگاه تایپ است. این چاپگر ها بسیار پر سر و صدا و بسیار کند عمل می کردند. به هر حال این نوع چاپگر ها امروزه بسیار ارزان قیمت هستند.

 

 

- مودم (Modem) : مودم ابزاری است که امکان اتصال یک کامپیوتر به اینترنت را از طریق خط تلفن فراهم می آورد. با اتصال به اینترنت می توانید پیام های Email را ارسال و دریافت کنید و یا به مشاهده سایت های مختلف بپردازید.

 


-
کارت شبکه : کارت شبکه برای اتصال یک PC به PC های دیگر به کار می رود.

 

- Trackball : همانند یک ماوس ، این ابزار نیز بر روی میز کار قرار می گیرد و برای کنترل یک اشاره گر که در صفحه نمایش قرار دارد ، گلوله را با انگشتان خود حرکت می دهید.

 

 

- قلم نوری (Light Pen) : قلم مخصوصی است که امکان ترسیم مستقیم را در صفحه نمایش برای شما فراهم می آورد. همچنین با استفاده از این ابزار می توانید کلیک روی دکمه ها و منو ها نیز وجود داشته باشد.

 

 

- صفحه نمایش لمسی (Touch Screen) : شبیه یک صفحه نمایش معمولی است با این تفاوت که یک لایه پلاستیکی نازک و شفاف که نسبت به لمس انگشتان دست شما حساس است ، آن را پوشانده است. هنگامی که قسمتی از صفحه نمایش را لمس می کنید همان تاثیری که با دکمه ماوس ایجاد می شود ، توسط انگشت دست شما به وجود می آید.

 


-
جویئستیک (Joystick) : وسیله ای است که برای انجام بازی های کامپیوتری طراحی شده است.

 


اجزای چند رسانه ای
چند رسانه ای یا Multimedia کلمه ای است که عناصری را که از صوت ، موسیقی ، تصویر ، فیلم و انیمیشن اسنفاده می کنند ، متصور می کند.

-
کارت صدا (Sound Card) : قطعه ای است که بر روی برد اصلی قرار می گیرد و وظیفه ی ترجمه زبان کامپیوتری به اصوات را دارد.

 


-
میکروفن (Microphone) : ابزاری است که امکان ضبط صدا را برای شما فراهم می کند.


-
بلندگو (Speaker) : ابزاری است که امکان شنیدن اصوات و موسیقی را برای شما قراهم می کند.


بیت و بایت

حافظه کامپیوتر و فضای هارد دیسک با واحد های بیت (Bit) و بایت (Byte) سنجیده می شود. یک بیت کوچکترین واحد حافظه است و بسته به شارژ مغناطیسی خود با ارقام 0 و 1 مشخص می شود. هنگامی که 8 بیت در کنار یکدیگر قرار میگیرند ، 1 بایت ایجاد می شود. 1 بایت می تواند یکی از حروف الفا را نگهداری کند. به طور کلی می توان به موارد زیر در مورد بیت و بایت اشاره نمود :

 

8 بیت = 1 بایت
1000
بایت = 1 کیلوبایت
1000
کیلوبایت = 1 مگابایت
1000
مگابایت = 1 گیگابایت
1000
گیگابایت = 1 ترابایت

بنابراین : 1 گیگابایت = 1,000 مگابایت = 1,000,000 بایت = 8,000,000,000 بیت

اگر در یک کامپیوتری 64 مگابایت حافظه RAM وجود داشته باشد ، این حافظه قادر خواهد بود 64 میلیون حرف را به طور همزمان در خود نگهداری کند و اگر هارد دیسک همان کامپیوتر ظرفیتی معادل 4 گیگابایت داشته باشد ، هارد دیسک آن کامپیوتر قادر به ذخیره 4 بیلیون حرف می باشد.

 

توجه : هر کیلوبایت برابر با 1024 بایت است نه 1000 بایت.

 

در واقع هر کیلوبایت برابر با 1024 بایت است ، هر مگابایت حاوی 1024 کیلوبایت و همینطور الی آخر. به دلیل این امر است که حافظه کامپیوتر بر حسب سیستم باینری (دو دویی) سنجیده می شود نه سیستم ده دهی.

 

نرم افزار چیست ؟

منظور از نرم افزار ، برنامه هایی است که در کامپیوتر شما بارگذاری می شود. برنامه هایی مثل Microsoft Work ، Microsoft Excel و ... نرم افزار یه شمار می روند ، همانطور که Internet Explorer و ویندوز نیز هر یک نرم افزار های جداگانه به شمار می روند.

 

نرم افزار سیستمی : نرم افزار هایی هستند که کامپیوتر را به فعالیت وا می دارد و معمولا به آن ها ، سیستم عامل می گویند. ویندوز سیستم عاملی است که افراد زیادی از آن استفاده می کنند و ساخت شرکت Microsoft است.

 

نرم افزار های کاربردی : برنامه هایی هستند که در PC اجرا می شوند. مثل Word و Excel و ... نمونه هایی از برنامه های کاربردی هستند.

 

 

شبکه چیست ؟

یک شبکه کامپیوتری متشکل از 2 یا چند کامپیوتر است که به یکدیگر متصل شده اند. این کامپیوتر ها می توانند همگی در یک اتاق یا در یک طبقه از ساختمان یا در دو سوی متضاد کره زمین قرار داشته باشند. شبکه ها به چند دلیل مورد استفاده قرار می گیرند.

 

- اگر 2 کامپیوتر داشته باشید و فقط یک چاپگر ، این دو کامپیوتر می توانند هر 2 از طریق شبکه به چاپگر متصل شده و به صورت اشتراکی از آن استفاده کنند. می توانید در یک شرکت که پر از کامپیوتر است ، فقط یک چاپگر داشته باشید به طوری که کاربران همه شرکت که پر از کامپیوتر است فقط از یک چاپگر استفاده کنند.

 

- علاوه بر به اشتراک گذاشتن ابزار هایی مثل چاپگر ، اسکنر و ... می توان فایل ها و اطلاعات خود را به اشتراک بگذارید. به این ترتیب به جای اینکه در کامپیوتر های مختلف نسخه متعددی از یک فایل مانند فایل مربوط به یک نامه شرکتت را ذخیره کنید ، فقط یک نسخه از آن را در یک کامپیوتر بخصوص نگهداری کنید به طوری که بقیه افراد بتوانند به راحتی از طریق کامپیوتر خودشان به آن دسترسی داشته باشند.

 

- افراد می توانند با هم کار کنند. کاربران می توانند پیام هایی را از طریق اتصالی که شبکه بین کامپیوتر آن ها برقرار کرده برای یکدیگر ارسال کنند. به عمل پست الکترونیکی یا Email گفته می شود.

 

شبکه های LAN و WAN

شبکه ها به دو دسته بزرگ تقسیم می شوند :

 

شبکه LAN : مخفف Local Area Network شبکه کوچکی است که کامیپوتر های موجود در یک فضای کوچک را (خواه در یک ساختمان قرار داشته باشد و خواه در ساختمان های مجزا) به صورت محلی به یکدیگر متصل می کند.

 


شبکه WAN : مخفف Wide Area Network شبکه بزرگی است که کامپیوتر هایی را که در نقاط مختلف وسیع (معمولا در یک کشور یا در کل جهان) قرار دارند به یکدیگر متصل کند.

 

اتصال کامپیوتر ها به یکدگیر

شبکه LAN توسط یک سیستم کابلی کامپیوتر های موجود را به یکدیگر متصل نموده و امکان برقراری ارتباط با یکدیگر را برای آن های فراهم می آورد. همچنین برای اینکه بتوان کامپیوتر ها را به شبکه متصل نمود لازم است در هر کدام از آن ها یک کارت شبکه وجود داشته باشد.

در شبکه WAN برای برقراری ارتباط از کابل های تلفن PSDN مخفف Public Switched Data Network و یا سیستم های ماهواره ای استفاده می شود. به این ترتیب زحمت کابل کشی اضافه از دوش شرکت هایی که این نوع شبکه را مستقر می کنند برداشته می شود. ولی این شرکت ها برای ارسال اطلاعات خود از طریق خطوط تلفن به تجهیزات بخصوص دیگری نیاز دارند.

 

مودم (Modem)

مودم ابزاری است که امکان تبدیل اطلاعات به آنالوگ و برعکس را برای کامپیوتر فراهم می کند. نام مودم از کلمه Modulation و Demodulation اقتباس شده است.

 

اینترنت

اینترنت شامل تعداد خیلی زیادی کامپیوتر و شبکه است که همگی از خطوط تلفن و کابل به یکدیگر متصل شده اند و مردم اقصی نقاط جهان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات خود از آن استفاده می کنند. اینترنت در مورد هر موضوعی که تصورش را بکنید اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان قرار می دهد و شبیهیک کتابخانه الکترونیک بسیار بزرگ است.

گاها به اینترنت ، وب جهان گستر World Wide Web یا شاهزاده اطلاعات Information Superhighway نیز گفته می شود. اینترنت یک شبکه بسیار بزرگ است که همه چیز را به یکدیگر متصل می کند. از طریق مرورگر های وب (مانند Internet Explorer یا Mozilla Firefox یا Google Chrome) به مرور صفحات وب پرداخته می شود.

 

وبسایت

اطلاعات موجود در اینترنت د صفحات وب و وبسایت ها نگهداری می شوند. یک صفحه وب شبیه به صفحه متنی - تصویری است که در تمامی کامپیوتر ها فرم بخصوصی را نمایش می دهد. برنامه ای که به آن مرورگر وب گفته می شود ، برای خواندن این صفحات مورد استفاده قرار می گیرد.

یک وبسایت از مجموعه صفحات وب که همگی موضوع مشترکی را دنبال می کنند یا توسط یک شرکت یا شخص بخصوص ایجاد شده اند ، تشکیل شده است.

 

جستجو

در اینترنت بیش از یک بیلیون صفحه وب وجود دارد. اگر بخواهید با سعی و خطا صفحه وب مورد نظر خود را بیابید ممکن است برای رسیدن به این صفحه صدا ها سال طول بکشد. یک ماشین جستجو Search Engine به شما کمک می کند که به سرعت صفحه وب مورد نظر را بیابید.

باید لغات یا عباراتی را که در مورد آن اطلاعات می خواهید در کاشیم جسنجو تایپ کنید تا این ابزار به سرعت صفحات وبی را که با نیاز شما تناسب دارد لیست نماید.

یکی از معروفترین و بزرگترین ماشین جستجو Google است. (در آموزش های بعدی نحوه صحیح جستجو در گوگل را فرا خواهیم داد)

 

تجارت الکترونیک

اساسا به انجام معاملات تجاری از طریق اینترنت تجارت الکترونیک Electronic Commerce یا E-Commerce گفته می شود. بیشتر شرکت ها دارای وب سایت مربوط به خود هستند و بسیاری از آن ها امکان انجام معاملات را از همان طریق برای بازدیدکنندگان خود فراهم می کنند. به عنوان مثال شرکت های هواپیمایی وبسایت دارند که امکان مشاهده زمانبندی پرواز ها و خرید بلیط برای عموم فراهم می کنند.

 

پست الکترونیک

درست همانند شبکه یک شرکت می توانید پیام های پست الکترونیک Electronic Mail یا E-Mail خود را از طریق اینترنت ارسال کنید. بر خلاف شبکه یک شرکت با استفاده از اینترنت می توانید برای افراد مختلف در هر کجای حهان پیام ارسال کنید. افرادی که به آن ها Email ارسال کردید برای مشاهده آن باید به اینترنت دسترسی داشته باشند.