نصب وردپرس بر روی کامپیوتر شخصی یا Localhost کاربردهای بسیار زیادی داره. از جمله‌ی این کاربردها میتونم به Develop و تست قالب ها و افزونه ها در محیط آفلاین اشاره کنم. آماده کردن سایت در Localhost باعث افزایش سرعت کار با وردپرس شده و همچنین در این حالت نیازی به سرور، هاست و دامنه ندارید. پیاده سازی سایت در محیط آفلاین Localhost اصلا سخت نیست و باعث صرفه جویی در زمان شما میشود. در Localhost شما میتونید بدون دغدغه‎ی سرعت اینترنت، برای وردپرس پوسته طراحی کنید و یا ترجمه کنید، افزونه وردپرس بنویسید و سایت وردپرسی خودتون رو برای انتقال به سرور آنلاین آماده کنید.

 در این نوشته، شما نصب Wamp Server بر روی ویندوز، ایجاد دیتابیس در Wamp Server و همچنین نصب وردپرس در لوکال هاست رو فرا میگیرید.

   

Wamp Server چیست؟

Wamp Server یکی از پر طرفدارترین Windows web development environment ها هست که به شما اجازه‌ی ایجاد Web Application ها با Apache 2 و SQL Database و PHP رو میدهد.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای آنلاین هست و برای راه اندازی نیاز به سرور دارد. ومپ سرور با مشابه سازی یک سرور آنلاین بر روی کامپیوتر شخصیِ آفلاین، به شما امکان استفاده از وردپرس در محیط آفلاین رو میدهد که شما در این محیط میتونید وبسایت وردپرسی خودتون رو برای اجرا روی سرور، آماده کنید.

 

نصب Wamp Server

برای نصب Wamp Server ابتدا به وبسایت Wamp Server مراجعه کنید و بر روی download the latest version کلیک کنید. ومپ سرور یک سیستم کدباز (Open Source) است و استفاده از آن رایگان است.

wampserver-site

 

Wamp Server در دو نسخه 32 بیتی و 64 بیتی در دسترس است. در زمان دانلود ومپ سرور یک پیغام اخطار دریافت خواهید کرد. بر روی download directly کلیک کنید تا مراحل کار ادامه پیدا کند. حجم ومپ سرور حدود 125 مگابایت است و با وضعیت فعلی اینترنت باید چند دقیقه ای منتظر باشید تا دانلود Wamp Server به پایان برسد.

بعد از دانلود ومپ سرور، فایل رو اجرا کنید و مراحل نصب رو همانند نرم افزارهای معمولی ویندوز نصب کنید. نصب ومپ سرور هیچگونه پیچیدگی خاصی ندارد و به همین منظور، از این مرحله میگذریم.

 

چک کردن وضعیت صحیح راه اندازی Wamp Server

اگر بعد از اتمام نصب و زمانی که قصد اجرای Wamp Server را دارید، پیغام خطایی دریافت کردید، به احتمال بسیار زیاد این پیغام مبنی عدم نصب کتابخانه های Microsoft Visual C++ بر روی سیستم شماست. Apache و PHP بدون کتابخانه های Microsoft Visual C++ قابل اجرا نیستند.

 

– برای نصب Microsoft Visual C++ در سیستم های 32 بیتی، از لینک روبرو استفاده کنید: VC10 SP1 vcredist_x86.exe

– برای نصب Microsoft Visual C++ در سیستم های 64 بیتی از لینک روبرو استفاده کنید: VC10 SP1 vcredist_x64.exe

 

بعد از نصب Microsoft Visual C++ در صورتی که مجددا پیغام خطا دریافت کردید، Visual C++ Redistributable for Visual Studio 2012 Update 4 را نصب کنید.

توجه داشته باشید که قبل از اجرای Wamp Server باید از طریق Firewall سیستم اجازه اجرای ومپ رو بدید، در غیر اینصورت یک پیغام اخطار امنیتی دریافت خواهید کرد.

بعد از اجرای Wamp Server در کنار ساعتِ ویندوز، آیکون Wamp Server را مشاهده خواهید کرد.

system-tray

رنگ آیکون Wamp Server به شما کمک میکنه تا وضعیت ومپ سرور رو مشاهده کنید. ممکن است شما این آیکون رو به رنگ های قرمز، نارنجی و سبز ببینید.

  1. اگر آیکون ومپ سرور قرمز بود، سرور اجرا نشده و آفلاین است. در این حالت باید Wamp Server را ریستارت کنید. بعد از ریستارت اگر این مشکل هنوز پابرجا بود، به انجمن های پشتیبانی Wamp Server سر بزنید.
  2. اگر آیکون ومپ سرور نارنجی بود، سرور تا حدی و نه کامل، اجرا شده است. ممکن هست که Apache اجرا شده باشد، اما SQL Database آفلاین باشد. در این حالت بر روی آیکون ومپ سرور کلیک کنید و وضعیت اجرای سیستم و سپس Apache و SQL Database رو مشاهده کنید. برای حل این مورد ومپ سرور رو ریستارت کنید و بعد از اجرای مجدد، اگر هنوز این مشکل پابرجا بود، به انجمن های پشتیبانی Wamp Server سر بزنید.
  3. اگر آیکون ومپ سرور سبز بود، سرور بصورت کامل و بدون مشکل اجرا شده است و شما میتونید Localhost رو از مرورگر سیستم فراخوانی کنید.

برای تست اجرای صحیح Wamp Server ابتدا مرورگز سیستم رو باز کنید و Localhost را فراخوانی کنید.

localhost1

 

آماده سازی و نصب MySQL Database

قبل از نصب وردپرس در Localhost ما نیاز به دیتابیس داریم.

برای این کار، روی آیکون Wamp Server در کنار ساعت ویندوز کلیک کنید و گزینه PHP My Admin را انتخاب کنید.

phpmyadmin

 

بعد از این کار شما در یک پینجره جدید از مرورگر، محیط PHP My Admin را مشاهده خواهید کرد.

xampp-phpmysql

 

به منوی Database بروید و از بخش Create Database یک نام برای دیتابیس وردپرس انتخاب کنید و بر روی دکمه Create کلیک کنید. ما برای تست نام WP را برای دیتابیس وردپرس انتخاب کرده ایم. بعد از ساخت دیتابیس میتونید پنجره را ببندید.

xampp-database

 

دانلود و نصب وردپرس بر روی Localhost

در این مرحله، آخرین نسخه‌ی وردپرس را دانلود کنید.

بعد از دانلود، فایل Zip وردپرس را به مسیر C:/wamp/www/ folder ببرید و فایل را Extract کنید. شما میتونید نام فولدر وردپرس را به هر نام دلخواه تغییر دهید. مثلا WordPress.

wordpress

 

سپس از میان فایل های وردپرس، دنبال فایل wp-config-sample.php بگردید و نام این فایل رو به wp-config.php تغییر بدهید. سپس این فایل را با یکی از ادیتورهای کد باز کنید و دنبال کدهایی مطابق تصویر زیر بگردید.

wp-config-database-details1

 

این بخش مربوط به اتصال وردپرس و دیتابیس است. در اینجا، بجای database_name_here نام دیتابیس وردپرس را که قبلا ساخته اید را وارد کنید. همچنین بجای username_here کلمه‎ی root را وارد کنید و جای password_here را خالی بگذارید. در نهایت فایل را ذخیره کنید و از آن خارج شوید.

حالا میتونیم وردپرس رو نصب کنیم. بدین منظور مرورگر سیستم را اجرا کنید و http://localhost/wordpress/ را فراخوانی کنید. بعد از این کار شما باید پیغام زیر را ببینید.

welcome screen for the famous five minute WordPress installation process.

five-minute-install

اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید و بر روی Install WordPress کلیک کنید.

نصب وردپرس به پایان رسید :)

Wamp Server یک راه آسان برای اجرای وردپرس یا هر وبسایت دیگر رو بر روی سرور محلی یا Localhost است . با این ابزار Open Source شما میتونید در Localhost یک پوسته یا افزونه وردپرس رو بنویسید و یا ترجمه کنید و سپس آن را به سرور آنلاین انتقال دهید.